Arne Elkjær har søsat et pilotprojekt om et samarbejdstiltag, som skal skabe bedre relationer i byggebranchen. Teamet på projekt Valdemars Have har i samarbejde udformet en samarbejdsmodel, som danner grundlag for projektsamarbejdet.

Projektændringer og tidsforskydinger

“Alle har gjort det før – hilst på hinanden over projekteringsopstarten og så ellers kløet på i processen om at få opgaver løst. Desværre er det også helt almindeligt, at der opstår projektændringer undervejs, som forskyder tidsplanen og skaber frustration blandt alle parter”, forklarer Michael Due, administrerende direktør i Arne Elkjær A/S.

Sammen om behovsafstemning

Et nyt samarbejdstiltag hos Arne Elkjær skal opbygge en god relation forud for det egentlige projektsamarbejde om Valdemars Have.

“Hos Arne Elkjær arbejder vi for at opbygge en relation, som kan udgøre en styrke i vores fremtidige samarbejde med andre. Fremover vil vi opfordre til, at større projekter indledes med en samarbejdsworkshop, hvor alle parter lærer hinanden at kende, og hvor vi afstemmer behov og forventninger til hinanden”, fortæller Michael Due og fortsætter:

“Vi skal skærpe forståelsen for hinandens behov på tværs af fagene, for alt for ofte foretages der ændringer i dele af processen som egentlig er afsluttet, og det er med til at skabe både tidsforsinkelse og frustration blandt de parter, som er videre i processen”, forklarer Michael Due.

Ved opstarten af projekt Valdemars Have i Aarhus, har Arne Elkjær derfor indledt et samarbejde med Byggeriets Konfliktråd og Procesfacilitering (BKP), som skal sætte rammerne for det gode samarbejde. Valdemars Have er tegnet af Schmidt Hammer Lassen og bygges af CASA.

Samarbejdsmodel med ejerskab

BKP har indledt projektet med en workshop med fokus på det forestående samarbejde for alle aktører.

“Gennem behovs- og forventningsafstemning har parterne i plenum arbejdet sig frem til en samarbejdsmodel, indeholdende en række succeskriterier, som nu lister de punkter, som skal sikre en god samarbejdsproces parterne imellem”, forklarer Trine Fabricius, procesfacilitator hos BKP.

Samarbejdsprocessen skal bringe mere end en god starts med sig
“Ved at høre hinandens behov og forventninger, bliver vi mere bevidste om vores forpligtelser over for hinanden. Samvittigheden banker på, fordi vi pludselig kender hinanden på et mere personligt plan. Ofte taler vi kun sammen over projekteringsmøder el. lign., hvor alt handler om faglighed og praktik omkring projektet – i den her proces får tingene en anden dimension”, forklarer Martin Jakobsen, projektleder hos Arne Elkjær A/S.

BKP-samarbejdsproces

Efter den indledende workshop fortsætter samarbejdsprocessen med løbende opfølgningsmøder, som ligeledes faciliteres af BKP. Her gennemgår parterne bl.a. den fælles samarbejdsmodel, drøfter projektet og vender nyopståede behov eller ikke-opfyldte forventninger, så sådanne fremover, så vidt muligt, kan imødekommes.

Nyhed - 16. januar 2024

Faglighed i konstant udvikling – Annemarie er certificeret brandrådgiver

Med mere end 30 års erfaring inden for byggeri, først med byggesagsbehandling hos Aarhus Kommune,...

Debat - 14. november 2023

Udskældt certificeringsordning

Certificeringsordningen for statikere begrænser vores brug af sund fornuft Administrerende direktør Kasper Fey-Hansen har talt...

Arrangement - 6. februar 2023

Gratis morgenmøde d. 28. februar – De nye bæredygtighedskrav

Ved du, hvordan du forholder dig til og arbejder med bygningsreglementets nye bæredygtighedskrav?   Kom...